١٣٩٧/٠٨/٢٠ ٢:٢١ ب ظ
کد خبر : ٧١٢١٦
مجری طرح های خصوصی شرکت برق حرارتی:
افتتاح دو نیروگاه "بهبهان" و "ماکو" هفته آینده
خباز پیشه، مجری طرح های خصوصی شرکت برق حرارتی گفت:‌نیروگاه سیکل ترکیبی بهبهان و نیروگاه ماکو که توسط بخش خصوصی احداث شده است، هفته آینده افتتاح می شود.
به گزارش پایگاه خبری سهام انرژی، خباز پیشه مجری طرح های خصوصی شرکت برق حرارتی، در یک نشست خبری که به مناسبت افتتاح این دو نیروگاه برگزار شده بود، ضمن اعلام میزان تولید برق توسط این دو نیروگاه ها گفت:‌ نیروگاه سیکل ترکیبی بهبهان، پس از گذار از مراحل تست، کاملا آماده بهره برداری است و می‌تواند جمعا ۴۹۲ مگاوات برق تولید کند.
وی در ادامه گفت:‌این مجموعه با دو واحد ۱۶۰ مگاواتی گازی که جمعا ۳۳۲ مگاوات و یک واحد بخار ۱۶۰ مگاواتی است در هفته آینده به بهره برداری خواهد رسید.
خباز پیشه درباره افتتاح نیروگاه ماکو گفت: نیروگاه ماکو با دو واحد ۴۰ مگاواتی که در مجموع ۸۰ مگاوات با سوخت گازوئیل توان تولید برق دارد و آماده ارائه برق به شبکه مصرف است. همچنین واحد گازرسانی این مجموعه نیز در حال انجام است که امیدواریم طی دو ماه آینده با گاز هم تولید برق در این نیروگاه مهیا شود.
خباز پیشه درباره شرایط همکاری بخش خصوصی در ساخت و ساز و توسعه بخش نیروگاهی اظهار داشت: بخش خصوصی در شرایط انتظار برای ثبات اقتصادی به سر می برد زیرا یکی از مشکلات اساسی بحث ارزی و تسعیر نرخ ارز است. اگر این مشکل رفع شود پس از گذر اطمینان بخش خصوصی وارد عرصه سرمایه گذاری بیشتر خواهد شد.
وی در زمینه مشارکت بخش خصوصی در ساخت مجموعه های نیروگاهی گفت:‌از سال ۸۴ تا کنون سالیانه هزار مگاوات تولید برق توسط احداث نیروگاه بخش خصوصی صورت گرفته است که می توان گفت رکورد ۱۳ هزار مگاوات توسط بخش خصوصی زده شده است.
در بخش دیگری از این نشست خبری،  احمدرضا ثابتی مدیر طرح نیروگاه بهبهان درباره مشخصات کلی این پروژه اظهار داشت:‌نیروگاه بهبهان در استان خوزستان واقع شده است. این نیروگاه پس از اتمام تمامی تست های مربوطه را با موفقیت پشت سر گذاشته و می‌تواند با سوخت گاز انرژی تولید برق را وارد مدار کند.
وی اظهار داشت:‌ البته استفاده از نیروی گاز در تولید بخار توانسته است راندمان تولید را از ۳۴ درصد به حدود ۴۹.۵ درصد ارتقا دهد.
 وی در زمینه سرمایه گذاری بخش خصوصی در ایجاد این نیروگاه گفت: این واحد توسط دو شرکت داخلی یعنی مپنا و شرکت سرمایه گذاری غدیر با سرمایه ۲۹۰ میلیون یورو صورت گرفته است. از این میزان ۲۳۰ میلیون یورو آن به صورت وام از صندوق توسعه ملی به عاملیت بانک صنعت و معدن بوده و مابقی آن از آورده سرمایه گذاران بوده است.
ثابتی بیان کرد:‌ این پروژه از سال ۹۳ شروع به کار کرد که در سال ۹۵ واحدهای گازی آن به بهره برداری رسید و الان نیز پروژه به طور کامل آماده بهره برداری و ورود به شبکه است.
وی در ادامه افزود: میزان سرمایه گذاری شرکت سرمایه گذاری غدیر ۶۵ درصد و شرکت مپنا ۳۵ درصد بوده و نوع قرارداد نیز به صورت کنسرسیوم و بر مبنای خرید تضمین برق است.
   
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :